du.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • chicago-author-date
  • chicago-note-bibliography
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Sprickbildning under formning av varmförzinkat stål: Crack formation during forming of zinc-coated steel
Dalarna University, School of Technology and Business Studies, Material Science.
Dalarna University, School of Technology and Business Studies, Material Science.
2007 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor)Student thesis
Abstract [sv]

Stålplåt varmförzinkas för att ge ett bra korrosionsskydd. Det är dock svårt att bearbeta varmförzinkade stålplåt t.ex. att rullforma p.g.a. att Fe-Zn faser som bildas på ytan vid varmförzinkning är sprödare än stålet. Detta ger upphov till sprickbildning i beläggningen vid bockning vilket medför försämringar i korrosionsskyddet. Farligast är de sprickor som går igenom alla faser. Syftet med denna rapport var att ta reda på om det är möjligt att rullforma u-balkar av varmförzinkad plåt. För att ta reda på hur mycket beläggningen spricker vid olika stora töjningar bockades små varmförzinkade plåtbitar. Med hjälp av SEM och LOM jämfördes antalet sprickor vid olika stora bockningsvinklar. Vid stora töjningar sågs en kraftig sprickbildning och flera sprickor som gick igenom alla faserna. Försök gjordes för att undersöka om sprickbildningen minskade vid bockning under en förhöjd temperatur. Bockningar utfördes vid 200, 250 och 300°C. En tydlig minskning i antalet sprickor i beläggningen kunde observeras, framförallt sprickorna i det yttersta zinklagret. Vid rullformning finns det risk att zinkbeläggningen fastnar på rullformningsverktyget (galling). Detta kan framförallt förväntas om rullformningen sker vid förhöjd temperatur. Ett enkelt repprovningsförsök utfördes vid 250°C temperatur för att ta reda på hur mycket som fastnar. En vanlig stålkula och en WCC-belagd kula testades och WCC-beläggningen gjorde att galling minskade avsevärt.

Place, publisher, year, edition, pages
Borlänge, 2007. , p. 35
Keywords [sv]
Rullformning, varmförzinkning
Identifiers
URN: urn:nbn:se:du-3091OAI: oai:dalea.du.se:3091DiVA, id: diva2:518363
Uppsok
Technology
Supervisors
Available from: 2008-01-29 Created: 2008-01-29 Last updated: 2012-04-24Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

By organisation
Material Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 1043 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • chicago-author-date
  • chicago-note-bibliography
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf