Syftet med studien var att belysa lärares inställning till problemlösning. Detta eftersom inställning, snarare än kunskap, ofta visat sig vara avgörande för hur en människa agerar. Tidigare forskning har visat på att lärare inte har problemlösning i den omfattning Läroplanen föreskriver. Resultatet i denna studie visade att lärare hade överlag positiv inställning till problemlösning. I vissa aspekter var en del tveksamt inställda, bl.a. vad gällde huruvida matematisk problemlösning innebar att eleverna inte behövde lägga lika mycket tid på rutinuppgifter.